december 8, 2015

NADA

NADA har været et tilbud i sundhedsvæsenet i mange år, er nu begyndt at dukke op på skoler, uddannelses-organisationer og jobcentre. Med NADA behandlinger får Du en øget fokusering hvilket kan medvirke til at dæmpe stress samt eksamensangst.

Nye undersøgelser viser eksempelvis 39% oplevet en forbedring af koncentration, derfor er det utroligt gavnligt at modtage NADA et par gange om ugen eller umiddelbart inden en samtale.

Du behøver ikke at gå i terapi for at bruge metoden. Mange får NADA f.eks. to gange om ugen for at støtte egen udvikling. NADA fungere nemlig også godt ved motivationsarbejde. Det har længe været benyttet som tilbud i motivationsprojekter i fængsler, produktionsskoler, mentorordninger m.m. Nada støtter dig til at bevare motivationen når du sætter gang i nye projekter. Det kan være vægt tab, rygestop osv.

Fordelen ved netop NADA er, at metoden er et supplement til anden behandling. Du behøver ikke at blive udspurgt eller diagnosticeret. Det er ofte muligt at skabe hurtig lindring alligevel. Før nævnte undersøgelse viser en lindring på omkring 38% på angst og depression efter en måneds intensiv anvendelse af NADA.

Solsind tilbyder NADA forud for samtale eller behandling for at øge effekten af deres behandling. Erfaringen fortæller at tilbagemeldingerne typisk er, at effekten af behandlingen forbedres markant. Klienten kommer hurtigere frem til væsentlige temaer, benægtelse, angst og gardering er mindre.

NADA er en recovery-model. Nålene er blot en del af redskabet. NADA går ud på at styrke personen til at turde og kunne arbejde med sig selv og fremme de ressourcer allerede har til dette formål. NADA kan give indre ro og lindre en række symptomer. Her kan nævnes angst, stress, søvnproblemer m.m. Nada hjælper samtidigt Dig til at kunne mærke Dig selv og arbejde med Dine følelser.

NADA skal opfattes som en indre proces. Du vil opleve, at gennem NADA-metoden, der finder Du ressourcer, som Du ikke var klar over at Du havde. Dette lægger grunden til at turde prøve at gøre noget nyt.

NADA kan også kobles til andre behandlinger, da NADA skal opfattes som fundamentet for de øvrige tilbud. Du vil kunne opleve at være bedre til at holde sammen på Dig sig selv, tænke klarere og håndterer angst bedre. Derudover så vil Du i højere grad profitere af samtaler, massage og andre behandlinger

Det er vigtigt, at rammerne for NADA-metoden overholdes så godt som muligt. Det er ikke kun nålene, der virker i sig selv. Den efterfølgende ro og de gentagne behandlinger er afgørende for, at borgeren bliver i stand til at skabe forandringer. Solsind anbefaler som minimum at tage et behandlings forløb på 10 behandlinger, 2 til 3 behandliner pr uge.

Behandlingen foregår i rolige omgivelser, hvor Du får nålene i, og derefter sidder alene og slapper af med et glas vand, eller en kop varm the. Efter 45 min kommer vi og tager nålene ud igen, og vi evaluere kort på behandlingen, hvorefter behandlingen er slut.